Auto

Veel lezen van reisverhalen deed ons besluiten om een Toyota Land Cruiser aan te schaffen. Niet alleen zijn deze wagens ijzersterk, ook de eventuele reparaties en reserveonderdelen kun je in heel de wereld makkelijk vinden. Door het ontbreken van elektronica in de auto kan zelfs de meest basic Afrikaanse garagist aan deze wagen sleutelen.

In onze zoektocht naar auto’s in Afrika kwamen we in contact met Justin Bennetts, een autoverkoper in Kaapstad. Hij had een landrover Defender Puma te koop staan. Na enig heen weer gemail bleek dat hij toch zelf ook een voorkeur had voor een Land Cruiser. Daar stoptte even het contact met hem.  Maar ja goed uitgeruste Land Cruisers, die zijn bijna niet te krijgen en weg voor je het weet. Niets voor niets is het gezegde onder 4×4 rijders:  “A Landrover gets you in to the dessert, a Toyota gets you out of the dessert.” Wekenlang speurden we het internet af en zagen uiteindelijk bij Bushlore en Thrifty een paar mooie Land Cruisers staan. Bushlore is een groot verhuurbedrijf van 4 x 4 auto’s en Thrifty is een normaal autoverhuurbedrijf dat ook nog wat doet in de verhuur van 4×4. We pikten het contact met Justin Bennetts weer op en vonden hem bereid om voor ons de auto’s te gaan bekijken. Maar Justin woont in Kaapstad en de auto’s stonden 1.400 kilometer verderop bij Johannesburg. Vanuit Kaapstad is hij op ons verzoek toch naar Johannesburg gevlogen. Na een uitgebreide test van de beschikbare auto’s maakte hij een keurig rapport op met veel foto’s. Zijn keuze viel op de meer luxe ingerichte Trooper versie van Thrifty’s. Uit 2012, met 185.000 km op de teller, bijna al volledig uitgerust voor een safari door Afrika.

IMG_0521

Na een kleine aanbetaling om de auto vast te leggen kregen we een dilemma. Deze aardige, behulpzame man uit Kaapstad vroeg ons het aankoopbedrag aan hem over te maken, maar op papier was hij ook de koper van de auto. We zagen een scenario voor ons dat heel fout kon aflopen. Niet dat we twijfels hadden, maar het ging wel om veel geld. Hulp komt altijd als je het nodig hebt blijkbaar. David, de hovenier die onze tuin heeft aangelegd is van origine een Zuid Afrikaan. Zijn broer, Daniël,  woont nog in Pretoria, 50 km verwijderd van de plaats waar de auto stond! Na overleg hebben we de auto op zijn naam gezet en het geld rechtstreeks overgemaakt aan de verkoper. Hij heeft hem op 24 november 2017 voor ons opgehaald en naar Pretoria gereden.

30 januari – 13 februari

30 Januari vlogen we naar Johannesburg om onze aanschaf op te halen en te laten verbouwen. In Pretoria was de auto, na een mislukte diefstal (!) bij het bedrijf van Daniël , voor de zekerheid gestald bij zijn ouders. Vol verwachting inspecteerden we de auto en kwamen gelijk een aantal tegenvallers tegen. De tweede accu was niet meer aanwezig in de auto, zo ook niet de bedrading voor het dual battery system. Gestolen ergens tussen de dealer en de plaats van stallen van de auto. Verder bleek de 80 liter vries/koeler niet te werken, geen kabel en naar later bleek was hij ook kapot. De auto heeft twee watertanks, welke in totaal 110 liter water kunnen bevatten. Bij het vullen bleek de aansluiting in de auto los te zijn en ook niet te passen, waardoor bij het vullen het water net zo hard onder de auto wegliep. Ook de ingebouwde Garmin GPS bleek niet te werken. Ons incasseringsvermogen werd direct op de proef gesteld.

Je7YMgIWRq2bipXfJTLBKg

Het eerste wat we de volgende dag deden was een trip naar Johannesburg voor het aanbrengen van smash and grab folie op de beide zijruiten. Deze folie moet voorkomen dat men van buitenaf zomaar even het raampje intikt. De dag erna was de afspraak voor de nieuwe wielen en banden bij Tyre Africa in Pretoria. Na een uurtje of vier was de klus geklaard. tevens werd een nieuwe accu gemonteerd. De oude wielen en banden werden opgehaald, deze hadden we verkocht via de Zuid-Afrikaanse Marktplaats! Bij de ‘buren’ werd de elektrische bedrading voor het dual battery system hersteld. Zelf repareerden we de aansluiting voor het vullen van de watertanks.

vMsaMlWPSayr0XbNPf7saA

+rTTy4Z3SISShc7ioI9uIA

Nu wielen en banden gedaan waren kon de reis naar Kaapstad, 1.600 km, beginnen. We planden 4 dagen voor deze trip die goed verliep. We bezochten ook Kimberley, diamantstad van Zuid Afrika, met The Big Hole van 215 meter diep. Met de hand uitgegraven door duizenden Afrikanen  en gelukszoekers.

F0u5Mt9jS0GUC%wSsu2iSAjLmgYLUTR0m2agm2PXnZdA

De reis naar Kaapstad was de eerste grote test voor de auto en voor ons de kennismaking met ‘leven in de auto’. De auto deed het probleemloos, het bed lag hard maar goed, de campsites waren prima. Vooral in ‘Oaksrest’ in Ladismith, was het een perfecte overnachting, helemaal  alleen aan het meertje, waardoor de douche in de ochtend vervangen werd door een duik in het meer.

sb3Bt0WyT62cKTa6VZxvSQ

Na een tussenstop in Wellington waar we via ‘Marktplaats’ een Hi Lift Jack kochten gingen we richting Kaapstad.

Op 7 en 8 februari stond de grote verbouwing op het programma bij R&D in Brackenfell, Kaapstad. Er werd een nieuwe achterbumper gemonteerd, met daarop 2 reservewielen, een nieuwe voorbumper met ingebouwde Ironman 12000 lbs lier, 2 mistlampen en twee sterke spotlights. Onder de motorkap werd een Viair 450H compressor ingebouwd, voor het vullen en aflaten van de banden tijdens onze reis. En als laatste werd er een snorkel gemonteerd. Ook de Garmin GPS werd met een nieuwe bedrading weer leven ingeblazen. De kapotte Waeco vries/koeler werd gerepareerd bij een electro-bedrijf in de buurt. Improviseren leer je heel snel!!

OZrN+9NYQoOiGY4CARmawAN050OOe9Q%yEIgugngdiXw4SM8yGXZSMuiYBqKDXNfSwqWGdFitZTVCrmi39yw1Tog

Na deze verbouwing zag onze auto er een stuk stoerder uit, klaar om op pad te gaan. We togen naar Lakeside in Kaapstad om kennis te maken met Justin Bennetts. Hij gaat voor ons de auto op onze naam zetten en bij zijn huis wordt de auto tot eind maart gestald.

In de tussentijd waren we druk met het verwijderen van alle decorstickers welke op alle deuren en laatjes van het interieur waren geplakt. Een smerig werkje maar noodzakelijk om alles straks te kunnen gaan schilderen. De horren, welke gemaakt waren door schoonzus Hennie, werden gemonteerd en pasten perfect!

lQkKaRcxS26acYmdcjoWxQ

Alle zaken binnen en buiten de auto werden opgemeten want er moet binnen en buiten nog het nodige worden gedaan. Nieuwe gordijnen, schilderwerk, nieuwe vloerbedekking, alles schoonpoetsen, doucheaansluiting, dakkoffers, zonnescherm aan de auto enz. Als we terugkomen eind maart, hebben we nog wel een weekje werk voordat we op pad kunnen. Hiervoor mogen we de werkplaats van Justin gebruiken! Om de auto een eigen gezicht te geven eerd op de deuren een sticker aangebracht met de tekst ‘Dufo Cruisers Travel’. Met dank aan Robert van HG Reklame!

0QxqG8v9Tt++Cu+qc070qA