6 April t/m 28 april

Zo dat is weer even geleden dat we het blog hebben bijgewerkt. Nou jullie hebben niet al te veel gemist. Het was de meeste tijd voornamelijk luieren in de zon, leuke strandjes en langzaam verder omhoog rijden langs de oostkust van Australië.

Maar laten we toch even terug gaan naar  waar we gebleven waren. In Brisbane, oppassen op een leuke, makkelijke hond. Het gaf ons goed de mogelijkheid op het gemak Brisbane te verkennen. Ook hier was weer een hele goede busverbinding met de stad. Voor een prikkie waren we in veertig minuten in hartje centrum. Ook Brisbane is een aangenaame plaats om te vertoeven. Niet zo druk als Sydney, maar heel modern en je kunt er overal leuk winkelen en natuurlijk even pauzeren onder het genot van een drankje.

Er is een boot die op verschillende plaatsen in de stad stopt, een soort van hop on-hop off boot. Erg makkelijk en… helemaal Gratis. Dat spreekt de Nederlander in ons weer aan… Ook bezochten we een paar musea waar internationale kunst te zien was.

In hetzelfde complex was gelijktijdig een tentoonstelling van de NASA waarin de ontwikkeling van de ruimtevaart verteld werd, begeleid met echte raketdelen uit Kennedy Space Center uit Amerika. Wat een risico namen die eerste ruimtevaarders. Australië staat ook bekend om zijn enorme hoeveelheid archeologische vondsten. In een museum waren de botten van verschillende soorten dino, bronto en andere saurussen tentoongesteld. Blij dat we niet in die tijd geleefd hebben… Na een paar dagen luxe was de was weer gedaan, de auto gecleand en konden we onze tocht langs de kust vervolgen.  Van de bewoners hadden we een paar tips gekregen die we natuurlijk op gingen volgen. Een ervan was Bribie Island. Net voor de kust, verbonden met een enkele brug. Het weer was goed, we zaten tenslotte aan de Sunshine Coast. We verbleven er drie dagen, lieten ondertussen nieuwe banden op de auto zetten en maakten wandelingen langs het strand.

Daarna gingen we door naar Noosa Heads. Dit was duidelijk een badplaats waar mensen met geld op vakantie kwamen. Mooie shops, leuk centrum, gezellige eettentjes… De eerste camping die we aandeden was vol, dus op zoek naar een alternatief. Niet zo’n mooie ligging, maar voor een nachtje prima. ‘s Nachts barstte de regen los, we zaten duidelijk in de hoek waar regen verwacht werd. Onze tent hield het wederom goed, de buren kwamen er minder goed vanaf. Water in de tent, maar ja, het zijn ook echte hoosbuien die je niet echt met Nederland kunt vergelijken. De volgende morgen was het weer droog, we gingen shoppen in het stadje, nieuwe slippers gekocht, langs het strand en door naar de volgende stop. Rainbow beach. Hier kregen we een campplaats die alle maten overtrof. Ongeveer 10 meter breed en zeker dertig meter lang.

We deden ons best om ons zo breed mogelijk te maken, maar het bleef een kolderiek gezicht. De andere ochtend vroeg op weg naar een opvangcentrum voor dolfijnen in Tin Can Bay. Elke ochtend komen dolfijnen daar langs om voedsel te krijgen. Bezoekers mogen de dieren voeren. Gerda liet zich die kans natuurlijk niet voorbij gaan.

Er vallen aan deze kust nogal wat slachtoffers onder dolfiijnen door motoren van boten en witte haaien. Ook deze dolfijnen droegen de littekens als bewijs. Geduldig bleven ze naast de vrijwilligers liggen terwijl die hun verhaaltje deden. Vanwege de vele regen moesten we helaas Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld overslaan. De vooruitzichten waren de komende dagen gewoon te nat. Wij maakten die dag een flinke rit om uit de gevarenzone te blijven en eindigden die dag in Agnes Water. Onderweg bij een ananas plantage even ananassen ingeslagen.

We vonden een hele leuke camping pal aan de kust, die lekker druk was. In bezit van een particulier die het terrein van de provincie huurde. We konden er heerlijk zwemmen, zonnen en wandelen.

In de buurt was ook een wandeling door een paperback forrest, heel speciaal, komt maar op weinig plaatsen voor.

Dus een beste plek om ook de Paasdagen door te komen dachten we. Volgens de mensen aldaar regende het alleen ‘s nachts, maar bijna nooit overdag. Die wijsheid hield 6 dagen stand, totdat ook daar de regen, overdag, met bakken neerkwam. Tijd om een nieuw strijdplan te bedenken, weer hogerop. Het volgende adres werd Gladstone. In Agnes Water hadden we gezien dat er voor de 73ste keer een zeilrace werd gehouden van Brisbane naar Gladstone.

IchiBan-with-logo_0

Ze hadden een App waarop je elke boot kon volgen. Dus leuk om die boten even te zien. We kwamen laat aan, het was al bijna donker. Van de eigenaresse hoorden we dat er ter gelegenheid van de race een festival in de stad was. Even de plek verkennen en daarna door naar de stad. Er was een hele kermis aanwezig, live artiesten en vuurwerk. Gelukkig geen regen, een heerlijjke avond. We vonden in de plaatselijke zeilclub een mooi plekje op het balkon om te dineren. Geen lid, maar aardig gevraagd konden we daar toch terecht. Die nacht bleef het verder droog. Na nog een stop kwamen we aan bij onze noordelijkste bestemming Townsville.

4854581a9eb1a489b35b51b2c463938d

Op de voorgrond een net in zee tegen de kwallen om veilig te kunnen zwemmen

Eind van het vorig jaar nog getroffen door een cycloon, maar daar was maar weinig meer van te zien. We besloten om een paar dagen in een ‘luxe’ hostel te blijven. Eigen slaapkamer, douche en toilet. Aardige eigenaresse. Omdat we drie dagen naar Magnetic Island zouden gaan, konden we de auto bij haar achterlaten. Townsville is een leuke stad. Tijdens ons verblijf was er een memorial day voor soldaten die aan allerlei fronten hadden gevochten. Daar maken ze hier een groot ding van, er wordt veel respect getoond en de soldaten zelf lopen in burgerkledij voorzien van hun medailles.

De derde dag in de vroege ochtend naar de boot voor de overtocht naar het eiland.

Lekker weer, rustige zee. Bij aankomst wordt je er op gewezen dat je een heel eind van huis bent.

Het eiland zelf is niet zo groot, er rijdt een bus van de ene naar de andere kant. Maar je kunt er erg mooi wandelen. Tijdens een wandeling zagen we koala’s in het wild, wat een leuke dieren toch.

’s Avond tijdens een wandeling kwamen we bij een adresje waar een oude Indonesische mevrouw aan het koken was. Natuurlijk lieten we ons die kans niet voorbij gaan. Het eiland heeft veel stille baaitjes waar het heerlijk toeven is. Vanwege de vele kwallen zijn er op sommige, wat drukkere stranden, speciale netten in zee waartussen gezwommen kan worden. We verbleven in een leuk resort, met mooie kamer en leuke ligging. Onderweg zagen we veel oude bomen met enorme luchtwortels.

Tijdens de terugreis was de zeee minder kalm, zeg maar behoorlijk ruw. De boot, met auto’s aan boord schommelde goed heen en weer. In de avond kwamen we weer terug op ons adresje in Townsville. Het voelde al weer heel vertrouwd. Morgen, 29 april, het begin van onze grote oversteek van oost naar west door het midden van het land. Doel, Ayers Rock of Uluru zoals de Aboriginals deze berg noemen.