23 maart t/m 5 april

Zaterdagochtend werden we op tijd wakker en zagen toen we beneden kwamen dat de hond zich al een behoorlijke weg had geknaagd door het hekje dat de baas voor hem ter bescherming van de tuinmeubels had gemaakt. Hij zat ons vrolijk voor de schuifpui aan te kijken. Na een aantal rondjes door de kamer, de nodige knuffels en klopjes kwam ie tot rust, ging in de zon liggen en viel in slaap. Het was lekker weer en van een buurman hadden we de nodige tips gekregen voor een toer door de omgeving. Nadat de hond was uitgelaten gingen we op weg naar Church Point en Palm Beach. Populaire plekken bleek, want het was er behoorlijk druk maar erg mooi.

Zondag besloten we met de ferry naar Sydney te gaan. De bushalte was vlakbij en wel zo gemakkelijk in verband met parkeren. In 20 minuten waren we bij de ferry aangekomen. Het was druk. Er kwamen veel mensen vanuit het centrum van Sydney hier naar toe. Het leek wel alsof we tegen de stroom ingingen. Met hetzelfde kaartje als voor de bus stapten we op en installeerden ons in het zonnetje op het voordek. Het tochtje duurde in totaal zo’n twintig minuten, onderweg aan beide zijden mooie vergezichten op de stad en enorm veel, vooral grote zeiljachten om ons heen.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2b0UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2b4UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2bcUNADJUSTEDNONRAW_thumb_2bf

De ferry arriveerde vlakbij het Opera House. In de haven lag toevallig een cruiseboot van de HAL. Een Nederlands tintje in Australië. Gaan we ook nog een keer proberen…

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2c5

Niet lang na aankomst hadden we onze ’vaste stek‘ aan het water weer ingenomen met natuurlijk een lekker koel biertje en een bowl of chips. Heerlijk mensen kijken.

Toevallig was het Griekse dag en bij het Opera House werd door allerlei Griekse verenigingen acte de présence gegeven. Een soort van parade. Leuk om al die fraai uitgedoste mensen te zien. Aan het eind van de middag gingen we weer met de boot terug. Het was intussen een stuk rustiger geworden in Manly. De bus bracht ons weer naar ons logeeradres. Maandag deden we rustig aan, het weer was ook een stuk minder dan de dag ervoor. Tijd genoeg om het hekwerkje wat te herstellen en de dashcam van de auto te installeren. Scrabble werd ook weer opgepakt met een overwinning van Marcel dit keer. Ongekend. Dinsdag tijd voor de wandeling van Spit Bridge naar Manly Harbour. 10 kilometer langs de kust. Met de bus gingen we naar het vertrekpunt om de rest terug te lopen. Het weer was prachtig en de wandeling ook. Omhoog en omlaag bij een temperatuurtje van zo’n 25-30 graden was goed te doen. Er was genoeg te zien, vooral veel mooie huizen, verdekte strandjes en een monitor lizard die werkelijk op ons pad kwam.

IMG_6537IMG_6540IMG_6543IMG_6547IMG_6546IMG_6544IMG_6554IMG_6553

We eindigden onze wandeling natuurlijk bij een bar aan de haven. Happy Hour! Heerlijk in het zonnetje.. wat wil een mens nog meer. Zo… die biertjes gingen er wel in. De bus terug naar huis was inmiddels bekend. Woensdag weer lekker gerelaxed, series gekeken van mensen die huizen opknappen in Australie. Donderdag grote opruimdag.. de auto werd leeggehaald, kleren gewassen, gesorteerd en weer net even handiger ingedeeld. Alles klaar voor vertrek de volgende dag. Vrijdag het huis aan kant, Gerda maakte een boeketje voor de eigenaren, Marcel schreef er een briefje bij. Leuke tijd hier gehad. We vertrokken naar het noorden zo’n 100 km verderop naar Norah Head. Alles eindigt hier met ‘Head’ aan de kust.

Onderweg op een verlaten strandje gestopt en we kregen het cadeautje van de dag in de vorm van een school dolfijnen die zich uitleefden in de branding. Wat kunnen die surfen! Fantastisch om in het wild vanaf de kust te kunnen bekijken. De campsite was gezellig knus, veel vissende oudere mensen. We voelden ons helemaal op ons gemak!…….nou jaaa …….. De eerste nacht weer in de tent op het dikkere matras beviel prima. We hadden zowaar regen en niet zo’n beetje ook met een stormachtige wind. De andere ochtend was het weer opgeklaard, de tent zo goed als droog en door naar Scotts Head, zo’n 200 km naar het noorden. We pakten steeds de toeristische route, dus het tempo lag laag. Kopje koffie, even eruit, even kijken en weer door. Mooi gebied hier. ’s Middags laat kwamen we aan op een druk bezette camping. Pal aan het strand, dus de wandeling langs de zee was een inkoppertje. De andere dag de auto buiten de campsite gereden en heerlijk op het strand een nieuw kleurtje opgedaan. Een frisse duik in zee, kijken naar de surfers, boekje lezen. Relaxed heet dat! Gerda kwam oog in oog te staan met een monitor blizzard van bijna 2 meter lengte. Ahhh!! Hij sjokte de weg over alsof het de normaalste zaak van de wereld voor hem of haar was. ’s Middags door richting Brisbane dat nog zo’n 500 km verwijderd was. Onderweg kwamen we door Port Macquarie en ontdekten een Koala ziekenhuis. Natuurlijk even binnenkijken. De hele oostkust van Australië is leefgebied voor Koala’s. Ze leven van eucalyptus bladeren, dus als je ze wilt spotten moeten het in ieder geval in een bos zijn met eucalyptusbomen. Er zaten er aardig wat, meestal slachtoffertjes van aanrijdingen, bosbranden en chlamydia, een bacterieziekte die ze blind maakt.

Ontdek de koala (zie ook het filmpje)

We gingen voor de overnachting naar Urunga Beach. Een mooie campsite ook weer vlak aan de kust. We maakten vlak naast de camping een wandeling over een aangelegde pier langs mangrovebossen. Het gebied had het gevoel van de wadden in Nederland. Het tij kwam snel op. Ook daar zagen we zelfs nog kangoeroes.

Vanaf de pier konden we de pijlstaartroggen zien zwemmen en op de terugweg ook nog eens dolfijnen in het wild. Het weer werd snel dreigender en in de verte zagen we regen al neerkomen. Terug naar de camping!

Gelukkig had de camping ook een grote campkitchen. Die kwam goed uit want het ging die avond regenen tot de ander dag 16.00 uur. Dus 2 dagen gebleven. Maar… we bleven droog! Goed tentje!! Ondertussen in de comfortabele keuken gelezen, spelletje gedaan, blog bijgewerkt, televisie gekeken… ja je moet wat met slecht weer.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2cf

De andere ochtend was het weer heerlijk weer. Nog even over de pier en daarna door naar Brisbane, nog 130 km te gaan. We hadden al een campsite besproken. Een vijfsterren camping hadden we nog niet gehad.

IMG_6611 2

We hadden deze gekozen omdat we voor 4 dagen op een hond gaan passen in Brisbane en de camping maar 10 km van het logeeradres is. Hebben wij weer een mooie uitvalsbasis om straks de stad te gaan bekijken. Kunnen alle spullen weer even fris gewassen worden etc. Perfecte uitvinding dat op huizen passen. Vrijdag om 11.00 uur stonden we voor de deur. Ook weer heel aardige mensen in een mooi huis met… alweer een zwembad. De hond was dit keer een 6 jaar oude Cocker Spaniel, Digby genaamd. Goed opgevoed, dus dat wordt wederom een makkie!

Het weer was goed, de zon scheen, de familie vertrok dus tijd om onze nieuwe stek even in te wijden…  Ja… het wordt weer afzien!